Nieuws

Praatcafé Eeklo : ‘Uw rechten als patiënt?’


Donderdag 23 mei om 14 uur

Georganiseerd door:
Kom op tegen Kanker - Az Alma – Ldc Zonneheem

Sprekers : Annemie Piron en Katrijn Van Den Driessche, ombudsdienst AZ Alma Eeklo  

In de gezondheidszorg zitten patiënt en hulpverlener niet altijd op dezelfde golflengte. Toch is het recht op informatie over de gezondheidstoestand en over de behandeling bij wet geregeld. Kennen we onze rechten als patiënt? Kennen we ook onze plichten? Welke factoren spelen een rol als u opkomt voor uw rechten als patiënt? En wie kan u bijstaan in de behartiging van uw belangen? Hoe kan u op een verbindende manier communiceren met uw arts en toch opkomen voor uw rechten ? Hoe helpt u als patiënt uw arts om te luisteren in plaats van te horen en te praten ?
Eenrichtingscommunicatie tussen arts en  patiënt is niet meer van deze tijd. Een echte dialoog geniet de voorkeur. Maar hoe pakt u dat aan als patiënt ? Hoe komt u tot een constructief gesprek dat vertrekt vanuit wederzijds respect ? En hoe kan een arts, rekening houdend met zijn hoge werkdruk en met alle emoties, vragen en angsten van de patiënt, toch duidelijk en toegankelijk communiceren ? En wat als ik als patiënt niet tevreden ben en er niet in slaag om dit rechtstreeks met de arts of zorgverstrekker te bespreken ? Waar kan ik dan terecht ? Welke rol kan een ombudsdienst hierbij vervullen ?

Er zal voldoende gelegenheid zijn om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen met lotgenoten.
Er zijn ook zorgvrijwilligers van Kom op tegen Kanker aanwezig. U kunt bij hen terecht voor info of een ondersteunend gesprek.

Geplaatst op 23.05.19 in de categorie Zonneheem

Eeklo Centrumstad